Tiedote syksyn 2023 HEL CX CUP cyclocross-osakilpailuista ja HEL CX ry:n valmistautumisesta UEC/UCI kilpailun järjestämiseen

Tulevan syksyn cyclocross-osakilpailuiden järjestelytoiminnassa on tapahtunut muutos.
Muutos vaikuttaa käytännössä osakilpailun järjestämisen hakemiseen ja HEL CX ry:n toiminnan painopisteen muutoksesta kohti UEC/UCI-kilpailun suunnittelussa.

Syksystä 2016 alkaen HEL CX ry on vastannut osakilpailuiden järjestelyoikeuden myöntämisestä seuroille ja myönnetyt, HEL CX CUP osakilpailut ovat toteutettu yhdessä seurojen kanssa.
Syksystä 2023 alkaen cyclocrossin osakilpailuita haetaan suoraan Suomen Pyöräily lajiliitosta. Tämä mahdollistaa sen, että Suomeen syntyisi cyclocrossin “Suomen Cup”, jossa osakilpailuita voisi olla koko Suomen alueella-
Suomen Pyöräilyn ja HEL CX ry:n kanssa on sovittu, että syksyn 2023 osakilpailuissa noudatetaan HEL CX CUP:n voimassa olevia kategoria- ja sääntökokoelmaa sellaisenaan. Tämä helpottaa merkittävästi syksyn 2023 järjestäjiä ja kilpailijoita, joille HEL CX CUP on ollut tuttu konsepti. Mitään muutoksia tai lisäyksiä sääntöihin tai kilpailun ohjelmarakenteeseen ei ole tiedossa, vaikka osakilpailut ovat syksystä 2023 alkaen “liiton alla”.

Samalla HEL CX CUP formaatti sellaisenaan lakkaa, mutta työmme cyclocrossin parissa ei vähene. HEL CX ry jatkaa toimintaansa syksyllä 2023 avustaen järjestäviä seuroja ilmoittautumis- ajanotto ja tulospalvelussa cyclocross-osakilpailuissa – kuten ennenkin. Seurat vastaavat osakilpailuiden järjestämisestä tuttuun tyyliin.

Syksyn 2023 aikana HEL CX ry yhdessä Suomen Pyöräilyn kanssa edistää uuden ajanottojärjestelmän testaamista valituissa cyclocross osakilpailuissa.

HEL CX ry:n ja Suomen Pyöräilyn tavoitteena on testata aktiivisiruun perustuvaa ajanottopalvelua, joka olisi tavoitteena olla seurojen käytössä, jos pilottijakso päättyy hankintapäätökseen. Aktiivisirullisen ajanottopalvelun tavoitteena olisi päästä cylcoross-, maasto- ja maantieosakilpailuissa, ja miksei myös gravel-kilpailuissa malliin, jossa ajanotto- ja tulospalvelun järjestäminen olisi helppoa ja sujuvaa järjestävälle taholle. Ajanotto- ja tulospalvelu on suurin yksittäinen ponnistus tapahtumalle ja sen konseptoiminen yksinkertaiseksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi auttaisi osaltaan järjestämään myös kilpailuita enemmän. Aktiivisirullinen malli mahdollistaa myös järjestäytymisen, jossa kilpailija voisi hankkia sirun omaksi ja sama siru toimisi Suomessa järjestettävissä pyöräkilpailuissa.

Tämän lisäksi HEL CX ry:n tavoitteena on myös aloittaa suunnittelutyöt viralliselle UEC / UCI-tason cyclocross-kilpailun järjestämiselle Suomessa. Tapahtuman suunnittelussa huomioidaan kilpaurheilun lisäksi kuntoilijoiden osallistuminen. Tavoite UEC / UCI kilpailulle olisi syksyllä 2024 tai 2025.

Mutta syksystä 2023.
Syksylle 2023 olisi tulossa mahdollisesti kolme (3) tai neljä (4) osakilpailua (tilanne 3.8.2023), jossa siis ajetaan tutuilla HEL CX CUP:n säännöillä.

30.9.2023 – Olari, Espoo (Stanga Racing)
7.10.2023 – Tuusulan urheilupusto, Tuusula (KorsKa)
18-19.11.2023 – Kivikko, Helsinki (CCH)
xx.x.2023 – Valkeala, Kouvola (KoPy)

*SM:t + “HEL CX CUP -tyylinen kilpailu”

Vaikka syksyn 2023 osakilpailut eivät ole enää HEL CX ry:n myöntämiä, huolehdimme, että myös helcx.com sivuston kautta Suomen Pyöräilyn myöntämät osakilpailut saavat näkyvyyttä.

Syksyllä taas mennään!

HEL CX ry, hallitus.